Kies voor een specifieke doelgroep

19 juli 2016 | Doelgroep

Om succesvol te zijn met je business is het van essentieel belang om het profiel van je doelgroep in kaart te brengen. Je onderzoekt voor wie je je product maakt of aan wie je je dienst aanbiedt. Een gedetailleerde profielomschrijving van je doelgroep vanuit meerdere perspectieven legt de basis voor een doelgericht en krachtig marketingplan.   

Trap niet in de valkuil om je product of dienst aan ‘iedereen’ te willen aanbieden omdat je bang bent je verkoop te beperken door te kiezen voor een specifieke doelgroep. Het tegendeel is waar.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Everyone is not you customer

5 redenen om te focussen op een specifieke doelgroep                                                      

1. Het brengt duidelijkheid en focus voor jezelf en voor je potentiële klanten                                         

Dankzij een goede keuze van jouw niche weet je waarop je je middelen moet inzetten. Dat spaart veel tijd, energie en budget. Hou er wel rekening mee dat je niche groot genoeg moet zijn om de investering in de ontwikkeling van een product of dienst te kunnen terugverdienen.

2. Je positioneert je als expert in een bepaald vakgebied

Door op regelmatige basis neutrale informatie omtrent jouw vakgebied te verspreiden positioneer je je als expert. Je helpt, informeert, adviseert en trekt op die manier de aandacht van potentiële klanten. Langzamerhand bouw je vertrouwen op bij je doelgroep want voor hen is jouw aanbod echt waardevol. Het geeft een meerwaarde aan hun leven, situatie of business.

Naamsbekendheid verwerven bij de juiste doelgroep zodat je 'top of mind' wordt is de boodschap.

3. Je biedt als expert exact aan waar jouw doelgroep nood aan heeft

Wanneer je goed weet welk probleem jouw doelgroep (snel) wil oplossen of welke behoefte er speelt bij jouw doelgroep, weet je ook hoe je je aanbod hierop kan afstemmen en hoe je hierop kan inspelen in je communicatie. Een fantastisch product op de markt brengen waar niemand nood aan heeft, heeft weinig zin

4. Je kan zeer gericht communiceren

Hoe nauwkeuriger je het profiel van je doelgroep in kaart brengt, hoe efficiënter je communicatie verloopt in elke fase van het aankoopproces. Je weet dan welke boodschap te brengen op welk moment via welk kanaal. Toon je match met je doelgroep binnen de verschillende dimensies. Doe dit zowel online als offline!

5. Je onderneemt en implementeert doelgerichte acties

Door te focussen op een specifieke doelgroep weet je ook exact welke acties je best onderneemt om potentiële klanten te overtuigen om voor jou te kiezen en voor langere tijd aan jou te binden. Een gedeelte van je trouwe klanten zal uitgroeien tot echte ambassadeurs.

 


Het profiel van je doelgroep opstellen doe je zo

Het is van belang om je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven. Hou verschillende dimensies voor ogen en sta stil bij volgende vragen:

Wat zijn de demografische kenmerken van jouw doelgroep?
Hou het redelijk algemeen. Wat is hun geslacht, leeftijd, burgerlijke status, inkomen en opleidingsniveau? Waar wonen ze? Dit geeft je een eerste algemeen beeld van je markt. Zijn ze getrouwd met 2 hoge inkomens, of zijn het worstelende alleenstaande ouders?

Als je actief bent in B2B sta je stil bij vragen als: waar is het bedrijf gelegen, hoe lang bestaat het bedrijf al? In welke sector en werkgebied is het bedrijf actief? Hoeveel werknemers telt het bedrijf? Hoeveel bedraagt de omzet?

Wat is hun levensstijl?
Word specifieker. Wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, interesses en hobby’s? Hoe gedragen ze zich en welke gedachtenpatronen merk je op? Waar halen ze hun informatie vandaan en waar brengen ze hun tijd door? Hoe verplaatsen ze zich naar hun werk? Hoe ontspannen ze zich? Wanneer en waarheen gaan ze op vakantie?

Voor bedrijven tracht je zo nauwkeurig mogelijk de bedrijfscultuur te omschrijven. Hoe ‘gedraagt’ dit bedrijf zich? Waaraan hecht het belang? Wat zijn de waarden van het bedrijf? Wat is de visie en de missie? Op welke events of beurzen is het bedrijf aanwezig? Wat straalt het bedrijf uit?

Welk probleem willen ze oplossen?
Welk probleem of welke uitdaging staat op de voorgrond bij jouw doelgroep dat jij kan oplossen? Waar ligt jouw doelgroep wakker van? Het kan een echt probleem zijn, maar ook een behoefte, wens of verlangen.

Als je bedden verkoopt moet je goed weten waar jouw klanten wakker van liggen! Hebben ze momenteel slaaptekort door rug- of nekklachten? Of zijn ze hun woning aan het herinrichten en zoeken ze een heel nieuw design dat past in hun nieuw interieur?

Gebruik deze vraag eveneens om te analyseren of jouw businessplan strookt met wat je doelgroep wil en nodig heeft. Het antwoord helpt je om je business verder te ontwikkelen. Je markt bepalen wanneer je je business start is één ding, maar tijden veranderen. Als je weet wat je markt wil, kan je mee evolueren.

 

Nu je exact weet wie je wil bereiken, wat hun levensstijl is en voor welk probleem jouw doelgroep een oplossing zoekt, kun je een strategie ontwikkelen om een succesvolle business uit te bouwen. Vertaal wat jij verkoopt in de vervulling van wat je klanten willen. 

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.