Welk specifiek probleem los jij op voor je doelgroep?

14 september 2016 | Doelgroep

Als je exact weet welk specifiek probleem jij oplost voor je doelgroep, prospects en klanten en je aantoont waarom zij voor jou zouden moeten kiezen, heb je een cruciale stap gezet op weg naar een (snel) groeiend en rendabel bedrijf.

 

Wist je dat zeer veel ondernemers geen antwoord hebben op deze vragen:  

  • Hoe creëer ik een continue klantenstroom?
  • Hoe overtuig ik klanten om voor mijn product of dienst te kiezen?
  • Hoe identificeer ik een (nieuwe) doelgroep?
  • Hoe bereik ik mijn doelgroep?
  • Welke boodschap geef ik aan mijn doelgroep?
  • Welke kanalen zet ik best in?
  • Welk specifiek probleem los ik op?
  • Hoe ontwikkel ik content?
  • Ik weet wat ik moet doen om verder te groeien, maar hoe integreer ik dit op een structurele manier?
  • Hoe creëer ik op lange termijn ondernemingswaarde?

Dat je je deze vragen stelt als ondernemer is absoluut terecht. Dat je ermee worstelt en geen antwoord vindt maakt dat je voor een uitdaging staat om je bedrijf écht rendabel te maken en structureel te laten doorgroeien.

 

Focus op het oplossen van een specifiek probleem

Wanneer jij je focust op het oplossen van een specifiek probleem voor een specifieke doelgroep en je doet dit op jouw unieke manier en met jouw onderscheidende toegevoegde waarde, zal je veel (en snel) ideale klanten aantrekken. Ze zullen bereid zijn om voor jouw aanbod te betalen, want jij HELPT hen, jij lost hun prangende probleem op.

Meer nog, ze zullen jou gaan aanbevelen bij anderen want ze zijn zo blij en gelukkig dat JIJ hen hebt geholpen! Uiteraard is het cruciaal om een zeer goed product of dienst aan te bieden en een uitstekende service te leveren.

Zorg er daarom voor dat jij betaald wordt om specifieke problemen op te lossen en ontwikkel daarvoor doelgerichte strategieën en acties.

Creëer een behoefte

Creëer een behoefte

 

Creëer een behoefte

Maak je doelgroep bewust van het feit dat ze een probleem hebben want mogelijk beseffen ze het op dit moment zelf nog niet.

Als installateur van verwarmingsketels wijs je je doelgroep bijvoorbeeld op de gevaren van een slecht onderhoud van je verwarmingsketel. Je vertelt hen waarom het zo belangrijk is om je ketel jaarlijks te laten nakijken. Zo trek je aandacht, toon je dat je expert bent en mensen wil helpen door hen te informeren en adviseren. Voor velen creëer je een behoefte waarvan ze zich niet bewust waren. Ze zijn je dankbaar voor de ‘tip’ en zullen geneigd zijn om met jou in zee te gaan en niet met je concurrent. Maak het hen makkelijk om in contact te komen met jou: via een contactpagina op je website, via mail, telefonisch, via Facebook, … Wanneer zij jou contacteren heb je meteen een ‘hot lead’!

Zorg ervoor dat je de klantenstroom die daaruit volgt aankan… !

 

Omdat wij jou als ondernemer willen HELPEN, tonen we je hoe het werkt om problemen op te lossen:

  • Zoek uit WAT het grootste, meest dringende probleem van je doelgroep is. Ontwikkel een OPLOSSING (product, dienst, … ) voor dit probleem.
  • Los hun volgend probleem op: WIE gaat dit oplossen voor hen? Zorg voor een doelgerichte marketing zodat ze jou vinden.
  • Volgend probleem: WAAROM zouden ze kiezen voor jouw oplossing? Toon wat jouw aanbod uniek en opmerkelijk maakt en op welke manier jij voor hen waarde creëert.
  • Volgend probleem: willen ze wel klant worden bij jou? Toon wie je bent, waar je voor staat en straal dit uit in alles wat je doet.
  • Volgend probleem: ze vertonen uitstelgedrag, hebben angst en durven niet beslissen. Overtuig hen om het probleem NU aan te pakken door een laagdrempelig aanbod.

En zo kunnen we nog even doorgaan. Telkens opnieuw los jij problemen op voor jouw doelgroep.

 

Pas de ‘salami-techniek’ toe op die specifieke problemen, uitdagingen, behoeften en  frustraties van jouw doelgroep, prospects en klanten en help hen door voor hen een oplossing te creëren, ontwikkelen en implementeren.

Formuleer om te beginnen een antwoord op de vraag: ‘Wie is mijn doelgroep en van welk specifiek probleem verlos ik hen?’

Als je dat weet, ben je vertrokken…

 

Wil jij ons ook helpen om ons aanbod nog beter af te stemmen op jouw specifieke nood?

Laat ons dan weten in het ‘commentaar’- veld hieronder waarmee jij als ondernemer of bedrijfsleider van een KMO het meeste worstelt. Wat is jouw grootste uitdaging? Wat belemmert jou het meest om verder door te groeien met je business?

Voor welke specifieke vragen, problemen, uitdagingen, frustraties overweeg jij om hulp te zoeken?

 

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.