Je merkidentiteit bepalen doe je zo

4 november 2016 | Marktpositionering

De eerste stap die elke ondernemer moet zetten om een groeiend en rendabel bedrijf uit te bouwen, is een goed fundament leggen.  Dit fundament bestaat uit 5 essentiële bouwstenen. In dit artikel onthullen we de eerste bouwsteen, je merkidentiteit.

Je merkidentiteit

Om deze in kaart te brengen reiken we je hierbij de kernvragen aan:whoami

 

Wanneer je op elk van deze vragen een helder en duidelijk antwoord kan formuleren, heb je de eerste stap gezet richting blauwdruk voor je bedrijf. Je onthult voor jezelf de ziel van je bedrijf.

 

Kan jij de kern van je bedrijf samenvatten in 5 woorden?

Welke zijn dat dan?

Deze 5 kernwoorden vormen de kapstok voor alles wat je doet, bent en zegt!

Ze geven richtlijnen voor je communicatie, zowel online als offline en zowel intern als extern, maar ook voor je acties, je imago, je huisstijl, je branding.

En we gaan nog een stapje verder, want je merkidentiteit geeft  ook aan welk profiel van medewerkers je best aantrekt en … welk profiel van klanten je wil aantrekken.  Wat je uitstraalt trek je aan!

En, zeg nu zelf, het is toch veel leuker om met klanten te werken waarmee je een match hebt dan met klanten waarmee je weinig affiniteit hebt.

 

Actie

Ga met deze kernvragen aan de slag om je merkidentiteit nauwkeurig en gedetailleerd in kaart te brengen, want je merkidentiteit vormt de eerste essentiële bouwsteen van een goed fundament voor een rendabel en groeiend bedrijf.

Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Laat het ons weten en we zoeken graag uit hoe we jou kunnen helpen!

Hou onze blog in de gaten want je hebt nog vier andere bouwstenen tegoed!

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.