Doelen stellen doe je zo

18 november 2016 | Marktpositionering

De eerste stap die elke ondernemer moet zetten om een groeiend en rendabel bedrijf uit te bouwen, is een goed marketing fundament leggen.  Dit fundament bestaat uit 5 essentiële bouwstenen. In dit artikel onthullen we de tweede bouwsteen: doelen stellen.

Je doelen

We zijn in de perfecte periode van het jaar gekomen om goed na te denken over de doelen die je wil bereiken tegen eind 2017. Alvorens je dit gaat doen, maak eerst een grondige evaluatie van 2016:

  • Waar sta je nu en hoe ben je daar geraakt?
  • Welke doelen had je vooropgesteld voor 2016?
  • Welke heb je gehaald?
  • Welke heb je niet gehaald?
  • Wat heeft je resultaat positief of negatief beïnvloed?

Pas nadat je 2016 goed in kaart hebt gebracht kan je je doelen voor 2017 opstellen.

Enkele tips die jou op weg kunnen helpenpeople-with-goals-succeed

  • Neem zowel kwantitatieve als kwalitatieve elementen op

Kijk niet enkel naar omzet, kosten en winstmarge maar ook naar strategische keuzes en personeelsbeleid.

  • Hou rekening met je lange termijn perspectief

Waar wil je staan binnen 3 tot 5 jaar? Vertaal dit perspectief naar de korte termijn.

  • Hanteer het gekende SMART-principe

Maak je doelen specifiek en concreet, makkelijk  meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en haalbaar en tijdsgebonden. Hoe concreter en tastbaarder je doelen, hoe makkelijker te evalueren.

  • Maak ze ook inspirerend, uitdagend en - waar mogelijk- fun

Zorg voor een evenwicht tussen de uitdaging en de haalbaarheid. Doelen zijn een motivator, geen stressfactor.

  • Maak van je doelen op jaarbasis subdoelen per maand of kwartaal

Dit laat toe sneller te kunnen bijsturen waar nodig, maar ook om behaalde successen te vieren met je team. Zo hou je de sfeer goed en het enthousiasme hoog.

  • Betrek je medewerkers

Betrokkenheid creëert een intern draagvlak, verhoogt het werkplezier en verlaagt het personeelsverloop en ziekteverzuim.

Vier je successen

Vier je successen

Formuleer een antwoord op deze vragen:  

  • Welke omzet wil je bereiken in 2017?
  • Welke winst wil je halen eind 2017?
  • Wil je je regio uitbreiden?
  • Wil je medewerkers aanwerven?
  • Waarin ga je investeren?
  • Is je aanbod nog steeds goed afgestemd op de vraag?
  • Voor welke activiteiten of taken ga je beroep doen op externe partijen?

 

Investeer nu tijd en energie in deze bouwsteen van je marketing fundament!

Ga met deze tips en vragen aan de slag om jouw doelen voor 2017 nauwkeurig in kaart te brengen. Ze vormen de tweede essentiële bouwsteen van een goed fundament voor een rendabel en groeiend bedrijf.

 

Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Laat het ons weten en we zoeken graag uit hoe we jou kunnen helpen!

Hou onze blog in de gaten want je hebt nog drie andere bouwstenen tegoed!

Heeft dit artikel jou iets bijgebracht?  Like dan onze Facebook pagina als dank voor de inspiratie. Bedankt alvast!

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.