Een grondige marktanalyse doe je zo

2 december 2016 | Marktpositionering

De eerste stap die elke ondernemer moet zetten om een groeiend en rendabel bedrijf uit te bouwen, is een goed fundament leggen.  Dit fundament bestaat uit 5 essentiële bouwstenen. In dit artikel onthullen we de derde bouwsteen: de marktanalyse.

Marktanalyse

Om je op weg te helpen om kritisch te kijken naar jouw markt reiken we je enkele kernvragen aan:

  • In welke markt ben je actief?
  • Wie zijn je (directe) concurrenten?
  • Welke andere spelers bieden dezelfde oplossing als jij?

De markt

Het is niet voldoende om enkel een globale en algemene omschrijving te geven van je markt. Start globaal en verfijn daarna.

Zeg niet: ‘Wij zijn actief in de bouw’, maar verfijn steeds verder en verder tot je heel duidelijk tot de clou bent gekomen. Mogelijk kan je je markt dan omschrijven als volgt: ‘Wij zijn actief in de markt van de aannemers voor industriële bouwprojecten in Vlaanderen’. Dat is al heel wat duidelijker dan even snel te melden dat je ‘actief bent in de bouw’.

Concurrenten

Hetzelfde geldt voor je concurrenten. Som niet gewoon op wie jouw directe concurrenten zijn, maar ga deze spelers ook echt analyseren: bekijk hun aanbod, hun aanpak, hun communicatie. Welke boodschap geven ze? Welke kanalen zetten ze in? Wie is hun doelgroep? Wat stralen zij uit?

market-analysis

Voer een grondige marktanalyse uit

Substituten

Welke andere spelers bieden een andere oplossing aan voor hetzelfde probleem waarvoor jij een oplossing biedt?  Ga met andere woorden op zoek naar substituten.

Om de behoefte ‘dorst lessen’ te bevredigen moet je als frisdranken fabrikant niet enkel kijken naar de andere frisdrank fabrikanten, maar ook naar de fabrikanten van water en ja… zelfs naar de ijsjesfabrikanten, want deze kunnen in de zomer een perfect alternatief zijn voor een ijskoude drank.

Breng eerst de behoefte van de klant duidelijk in beeld, kijk hoe jij daarvoor een oplossing biedt en welke de mogelijke alternatieven zijn waarvoor je (potentiële) klant kan kiezen.

Een brede kijk, inlevingsvermogen in en kennis van je (potentiële) klant zijn hiervoor cruciaal.

 

Actie

Wanneer je deze kennis goed wil inzetten in je communicatie, voeg je daaraan nog de fase waarin de klant zicht bevindt in het aankoopproces, toe en je weet welke boodschap te geven!  

Met deze oefening heb je de derde bouwsteen van je marketing fundament gelegd en alweer een stap gezet richting rendabel en groeiend bedrijf.

Doe de marktanalyse nu want deze heb je nodig om met de volgende bouwsteen aan de slag te kunnen! Welke dat is, ontdek je binnenkort. Hou onze blog dus goed in de gaten!

Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Laat het ons weten en we zoeken graag uit hoe we jou kunnen helpen!

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.