Wat maakt jou uniek en onderscheidend?

20 januari 2017 | Marktpositionering

De eerste stap die elke ondernemer moet zetten om een groeiend en rendabel bedrijf uit te bouwen, is een goed fundament leggen.  Dit fundament bestaat uit 5 essentiële bouwstenen. In dit artikel onthullen we de vierde bouwsteen: jouw USP’s, je ‘unique selling propositions’.

Uniek en onderscheidend

Een unique selling proposition is een kenmerk van een bedrijf, merk, product of dienst waardoor het opvalt in de massa en waardevoller is ten opzichte van alternatieven. Het is een cruciale factor die maakt dat klanten juist bij jou kopen en niet bij een andere aanbieder van vergelijkbare producten of diensten.

USP’s zijn dus jouw unieke en onderscheidende elementen die waardevol en relevant zijn voor jouw doelgroep in het oplossen van zijn probleem, uitdaging, behoefte of wens.

Deze elementen bepalen is een eerste stap. Ze moeten vervolgens verwerkt worden in je marketing mix zodat ze goed gecommuniceerd worden naar jouw doelgroep.

 

Hoe bepaal je je USP’s?

Op basis van de drie vorige bouwstenen van je marketing fundament ontdek je wat jou uniek en onderscheidend maakt in de markt. We zetten ze nog even op een rijtje:

De elementen die jij hebt en je concurrenten niet kunnen zich op meerdere vlakken situeren en zijn vaak een combinatie van:

  • Je positionering
  • Je persoonlijkheid
  • Een uniek talent
  • Je kernwaarden
  • Je bedrijfscultuur
  • Je aanbod
  • Je aanpak
  • Je service

Het gaat hem niet zozeer om wat je biedt, maar wel om de manier waarop je het aanpakt.

Kijk daarom goed naar je collega’s:  wie biedt er gelijkaardige producten of diensten aan? Wat bieden zij exact aan?  Hoe pakken zij dit aan? In welke regio zijn zij actief? Welk probleem lossen zij op voor hun klanten?

En dan…

Uniek en onderscheidend

Volg JIJ de massa NIET !  DURF een andere weg in te slaan dan de overgrote meerderheid!

Alles draait om de keuzes die je maakt.

 

Actie

Ga op zoek naar de elementen die jou uniek en onderscheidend maken!

Je hebt ze nodig om je op een gepaste manier te gaan profileren via je online en offline communicatie!    

 Met deze oefening heb je de vierde bouwsteen van je marketing fundament gelegd en alweer een volgende stap gezet richting rendabel en groeiend bedrijf.

Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Laat het ons weten en we zoeken graag uit hoe we jou kunnen helpen!

Hou onze blog in de gaten want je hebt nog één bouwsteen tegoed!

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.