In 5 stappen het profiel van je doelgroep opstellen

2 februari 2017 | Marketing fundament

De eerste stap die elke ondernemer moet zetten om een groeiend en rendabel bedrijf uit te bouwen, is een goed fundament leggen.  Dit fundament bestaat uit 5 essentiële bouwstenen. In dit artikel onthullen we de vijfde bouwsteen:  je doelgroep.

In een eerdere blog vertelden we reeds waarom het zo belangrijk is om te focussen op een specifieke doelgroep en welke dimensies een gedetailleerd profiel bevat. Nu vertellen we je graag hoe je te werk kan gaan om zo’n profiel op te stellen. Dit vergt enig denk – en opzoekwerk.

Zo breng je je doelgroep in kaart

  1. Breng eerst de vier eerdere bouwstenen van je marketing fundament in kaart:

Je identiteit (kern, waarden, missie, visie, aanbod), stel concrete doelen op zodat je weet waar je naartoe wil op korte en (middel)lange termijn, bekijk de markt waarin je actief bent in zijn brede context, bepaal je troeven en usp’s. Deze laatsten kan je echter nog finetunen nadat je het profiel van je doelgroep(en) hebt opgesteld.

  1. Breng dan het profiel van je huidige klanten in kaart

Hoeveel klanten bedien je momenteel, wat is de gemiddelde omzet per klant, wie zijn je meest rendabele klanten, wat maakt hen zo rendabel,  ….

  1. Ga vervolgens na waarom jij graag met een bepaald type klant werkt

Heeft dit te maken met zijn persoonlijkheid, zijn gedrag, jullie gezamenlijke interesses, de omzet die hij genereert, … ?  Zet deze elementen voor jezelf op papier.

  1. Draai het dan om: waarom zijn zij klant bij jou?

Weet je waarom zij ervoor gekozen hebben om net bij jou klant te worden? Heb je daar een idee van? Weet je dit of veronderstel je dit? Vraag ernaar!

  1. En tenslotte: welk probleem los jij op voor hen?

Zorg ervoor dat je goed weet welk ‘probleem’ klanten liefst zo snel mogelijk opgelost zien. Het kan ook een uitdaging, een wens of een behoefte zijn. Hoe los jij dit op? Op welke manier bied jij een toegevoegde waarde voor hen?

Op basis van het profiel van je huidige klanten kan je een gedetailleerd profiel opstellen van je doelgroep(en).

Hiermee is je marketing fundament compleet.

Je hebt nu de basis gelegd voor een ijzersterk communicatieplan: je weet welke boodschap te geven op welk moment via welk kanaal aan welke doelgroep.

En dat is de sleutel tot:

  • Meer klanten werven
  • Klantentrouw bevorderen
  • Ambassadeurschap stimuleren en dus..
  • Een beter bedrijfsresultaat op lange termijn

Zo creëer je structurele groei!

Kom in actie!

Pas wanneer je hiermee daadwerkelijk aan de slag gaat en dit fundament gaat implementeren in je volledige bedrijfsvoering zal je tot resultaat komen! 

Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen?  Wij helpen je graag verder!

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.