De 5 fundamentele bouwstenen voor communicatie met impact

17 april 2018 | Marketingplan

Heb je ooit al eens geprobeerd om structuur, overzicht, duidelijkheid en consistentie in je communicatie te brengen? Dan weet je dat dat niet kan zonder een duidelijk plan.  Hier  kom je te weten welke elementen je precies  in kaart moet brengen zodat je een communicatieplan kan schrijven dat snel resultaat oplevert. Hiermee leg je meteen een noodzakelijk fundament voor je hele bedrijfsvoering.

Communicatie met impact

Stel dat je:

  • een antwoord hebt op de vraag: ‘Welke boodschap geef ik aan welke doelgroep op welk moment via welk kanaal?’
  • dit ‘antwoord’ kan vertalen naar een doelgericht communicatieplan
  • zo weet welke stappen te zetten die direct resultaat opleveren

Dan communiceer je met impact! Want... 

Je hebt een plan en  je hebt structuur waardoor je proactief kan communiceren met je doelgroepen. Gedaan met achter de feiten aan te hollen en hier en daar eens wat te posten op sociale media.

De onderwerpen, thema's en boodschappen die je wil geven zijn gekend. Deze giet je vervolgens in de meest relevante communicatievorm: blog, video, infographic, ...

 

Vervolgens maak je de beste mix van online én offline communicatiekanalen: sociale media, website, online advertising, e-mail, brochures, flyers, visibiliteitsmateriaal, ... Maak er een krachtig geheel van door de sterktes van elk kanaal uit te spelen en alles op elkaar af te stemmen. Wees consistent in je boodschap en je branding.

Meet en evalueer de resultaten van je communicatie en gebruik deze informatie om campagnes te verfijnen en optimaliseren.

Een plan opstellen voor één jaar is noodzakelijk, maar dit plan ‘leeft’. Het dient continu in vraag gesteld te worden en aangepast te worden in functie van de resultaten, opportuniteiten, actualiteit, nieuwe ideeën, …

Dé 5 bouwstenen

Om dit grondig te kunnen doen, moet je deze 5 bouwstenen van je fundament zeer goed kennen:

  1. Je merkidentiteit
  2. Je doelen
  3. De marktcontext waarin je actief bent
  4. Je unieke en onderscheidende elementen
  5. Een gedetailleerd profiel van je doelgroepen

Dit fundament vormt een stevige basis voor je hele bedrijfsvoering, niet enkel voor het uitschrijven van je communicatieplan. Hoe beter het fundament, hoe beter je resultaten!

Jij wil toch ook de meest geschikte fundering om een stevig huis op te bouwen? Waarom zou je dat dat niet doen voor je bedrijf? Wees de architect van je lange termijn groei!

Investeer tijd en energie om dit noodzakelijk fundament te leggen! Dit bespaart je veel tijd, energie en frustratie! Het brengt structuur, overzicht, duidelijkheid en consistentie.

Ben je overtuigd dat dit fundament noodzakelijk is maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Vul dan dit contactformulier in en we zoeken uit hoe we jou precies kunnen helpen.

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.