Top marketingstrategie dankzij een ijzersterk marketing fundament

21 december 2018 | Marketingstrategie

Tijd en energie investeren in het leggen van een sterk marketing fundament zorgt ervoor dat je de juiste strategische beslissingen neemt én efficiënt communiceert met je doelgroepen.

Hoe leg je een ijzersterk marketing fundament?

Je creëert duidelijkheid m.b.t. volgende zaken:

  • Het DNA van je bedrijf, je identiteit: wie ben je, waar sta je voor, wat straal je uit, wat is je missie en je visie. Je bepaalt je branding en positionering.
  • Je doelenwat wil je op (middel) lange termijn bereiken? Bepaal waar je binnen 1 tot 3 jaar wil staan op vlak van omzet, personeel, locatie, aanbod, innovaties, ... Enkel als je dit helder hebt kan je op korte termijn de juiste stappen hier naartoe nemen. Hanteer concrete cijfers en data en zet zowel kwantitatieve als kwalitatieve doelen.
  • Je aanbod: luister naar 'de markt' en stem je aanbod af op de behoeften, wensen en uitdagingen van je (potentiële) klanten. Met een fantastisch product of dienst ben je niets als er niemand behoefte aan heeft. Heeft de markt behoefte aan uitbreiding of net meer focus en diepgang? Bied liever minder aan met meer kwaliteit dan veel oppervlakkigheid. Durf keuzes te maken en benadruk je expertise!
  • Troeven en USP's (Unique Selling Propositions): analyseer de markt waarin je actief bent, en bepaal hoe jij je onderscheidt van andere spelers. Bekijk hun winkels, kantoren, website, positie in Google, hoe actief ze zijn op social media, wat ze vertellen, ... Bekijk het volledige plaatje, zowel offline als online!
  • Doelgroepen: stel een gedetailleerd profiel van je doelgroepen op. Bekijk drie dimensies: demografie, gedrag/persoonlijkheid/ karakter en het probleem waar men mee zit. Deze diepere kennis van je doelgroepen leidt tot inzichten en begrip waardoor je echt efficiënt kan communiceren.

Resultaat 1: juiste strategische beslissingen

Je hebt met dit fundament een ‘checklist’ in handen die je helpt om met meer focus de juiste strategische beslissingen te nemen. Eens opgesteld levert dit fundament je tijdswinst op omdat je elke activiteit, communicatie en beslissing hieraan aftoetst. Daar bovenop heb je duidelijkheid, overzicht én meer inzicht in je eigen business en groeipotentieel. Neem dus je tijd om dit fundament volledig uit te schrijven!

Resultaat 2: efficiënte communicatie

De inzichten van je fundament maken dat je efficiënt kan communiceren want je analyseert zowel intern (je eigen business) als extern (de markt).

Wat is efficiënt communiceren?

De juiste boodschap brengen naar de juiste doelgroep via het juiste kanaal op het juiste moment. 

Enkele tips:

  • Hou rekening met de verschillende fasen van het aankoopproces. Weet je (potentiële) klant al heel goed wat hij wil en zoekt hij het meest gepaste product of dienst? Of is hij nog in een beginfase aan het zoeken en zich aan het informeren omtrent een probleem dat zich stelt? Of is hij zelf nog niet bewust van zijn (mogelijk) probleem? Afhankelijk van de fase waarin men zich bevindt binnen het aankoopproces zal men andere zoektermen intikken in Google.
  • Zorg er daarom voor dat je bovenaan in Google verschijnt bij het intikken van 'jouw zoektermen'. Gebruik, om ideeën op te doen, de zoekwoordplanner van Google.
  • Denk goed na naar welke landingspagina op je website je hen leidt na het klikken op je advertentie of website. Voeg, indien nodig, landingspagina's toe.
  • Pas je content aan je advertentie aan: kies voor een verkoop pagina wanneer men duidelijk een aankoopintentie uitdrukt, kies voor een informatieve blog wanneer men informatie zoekt.
  • Pak je SEO (Search Engine Optimization = hoog scoren in organische zoekresultaten) en SEA (Search Engine Advertising = adverteren in zoekmachines = voornamelijk Google Ads) goed aan!
  • Maak een content plan per kanaal, losse posts op social media zijn niet voldoende, er moet een echte strategie en regelmaat in zitten.
  • ...

Hulp nodig bij het uitschrijven van je fundament en je communicatieplan? Wij helpen je graag! 

 

Commentaar schrijven

An Geuens

Gedurende 18 jaar oefende ik managementfuncties uit in kleine en grote bedrijven in verschillende sectoren, steeds binnen Sales & Marketing.
In 2012 maakte ik een aanzienlijke carrièreswitch. Na omscholing vestigde ik me als zelfstandig coach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding, begeleiding en preventie van burn-out en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Begin 2015 liet ik deze beide boeiende werelden van marketing en coaching samenvloeien in de oprichting van The Marketing Lab.
Binnen The Marketing Lab zet ik me nu dagelijks met veel passie, gedrevenheid en creativiteit in om duurzame groei te creëren binnen KMO’s. Hiervoor werk ik op vijf onderdelen:

  • Een doordachte marketingstrategie ontwikkelen.
  • De vertaling van deze strategie naar een krachtig marketingplan.
  • De realisatie van alle offline en online communicatie.
  • Continu evalueren van de resultaten en optimaliseren.
  • De juiste teams samenstellen binnen de juiste structuur.
  • Individuele personen begeleiden in hun ontwikkeling.