Efficiënt communiceren dankzij een sterk communicatieplan

Waarom heb je een communicatieplan nodig?

Een volledig jaarplan is een absolute must als kapstok, maar dit is geen statisch gegeven, een plan 'leeft'! Vandaar het belang om continu je resultaten te meten zodat je kan bijsturen en optimaliseren.

Slecht nieuws ... je bent nooit klaar! :-)

Hoe stel je een sterk communicatieplan op?

Volg deze zes stappen:

Stap 1: bepaal het doel van je communicatie.  

Bepaal de doelen die je wil bereiken op korte en middellange termijn en vertaal deze naar relevante boodschappen. Maak een onderscheid tussen strategische en tactische communicatie. Enkele voorbeelden: naamsbekendheid verwerven, meer verkopen, trouwe klanten belonen, een actie aankondigen, een nieuw product lanceren, ... 

Stap 2: beslis tot welke doelgroep(en) je je richt. 

Omschrijf je doelgroepen nauwkeurig en beperkt je niet tot demografische gegevens. Denk na op welk moment ze het meest vatbaar zijn voor jouw aanbod. Dit kan zowel voor B2C als voor B2B.  Bijvoorbeeld: ik richt mij tot zaakvoerders van KMO's en eenmanszaken van minimum 2 jaar die hun strategie niet duidelijk krijgen, er geen plan van kunnen maken en niemand hebben met voldoende expertise om het te realiseren, op te volgen en te optimaliseren. 

Stap 3: maak een lijst van relevante onderwerpen per doelgroep.

Toon aan dat jouw aanbod dé oplossing is voor het probleem waarmee je doelgroep kampt. Bijvoorbeeld: "Begrijp je dat online communicatie een absolute noodzaak is om verder door te groeien met je bedrijf, maar heb je onvoldoende kennis in huis?"

Stap 4: maak een overzicht van alle online én offline kanalen en link je boodschappen aan één of meerdere kanalen.

Zet de sterktes en troeven per kanaal op een rijtje en denk na hoe, waar en wanneer jouw doelgroepen hierin thuishoren. Bijvoorbeeld: welke websites bezoeken zij, op welke social media kanalen zijn ze actief, welke zoekwoorden tikken ze in Google in, welke beurzen bezoeken ze, welke artikels lezen ze, ... 

Stap 5: kies de juiste timing voor je boodschap.

Breng je specifieke boodschap naar je duidelijk omschreven doelgroep precies op het moment dat hun behoefte naar een oplossing zeer sterk is. Bijvoorbeeld: zaakvoerders die merken dat er onvoldoende leads binnen komen via hun online communicatie zijn vatbaar voor de boodschap "Haal meer leads binnen dankzij doelgerichte online advertising en SEO".  

Stap 6: opteer voor een combinatie van verschillende communicatievormen. 

Door communicatievormen af te wisselen speel je in op de verschillende zintuiglijke voorkeuren van mensen: auditief, visueel of kinesthetisch. Gebruik daarom een mix van online vormen zoals video, blog, podcast, infographic, e-book, ... en combineer dit met een selectie van offline communicatie zoals brochures, folders, flyers, visitekaartjes, banners, affiches, gadgets, ...  

Uiteraard kan je niet zonder een goed werkende interactieve website. Daarmee leg je de basis voor AL je communicatie!!

Klik hier om samen jouw plan op te maken.

Download hier een template voor je communicatieplan