Een praktisch marketingplan

Een degelijk marketingplan vertaalt je strategie naar concrete acties en communicatie. Je brengt een totaal verhaal dat een sterk geheel vormt en waarin je op de juiste momenten bepaalde accenten legt.

Het brengt overzicht, structuur en duidelijkheid waardoor je proactief handelt en zo een streepje voor hebt op zij die werken zonder plan.

Welke onderdelen bevat een marketingplan?

Er zijn twee blokken te onderscheiden binnen een marketingplan: acties en communicatie. Beide dragen bij tot de totaliteit van je verhaal, je identiteit en positionering, maar worden anders ingevuld. Ze vormen samen een complementair geheel.

  1. Acties

Hierin zitten zaken vervat waarvoor je letterlijk 'in actie' moet komen. De boodschappen die je via je acties geeft zijn inherent en niet, zoals bij communicatie, letterlijk en expliciet.

Welke acties kan je zoal nemen?

Welke vorm van actie je ook kiest, maak er steeds een beleving van. Toon in de kleinste details wie je bent, waar je voor staat, welk imago je wil uitstralen, wat je te bieden hebt, wat jou anders maakt dan de andere spelers.

Doe dit op een authentieke manier zodat je klanten aantrekt die dezelfde waarden hebben, enkel zo bouw je een lange termijn relatie op.

2. Communicatie

In communicatie geef je boodschappen letterlijk en expliciet, zowel online als offline. De keuze qua vorm en voor het juiste kanaal is cruciaal.

De kunst is om een volledig kader uit te werken waarin je alle kanalen en boodschappen structureert, rekening houdend met de verschillende onderdelen van je strategie.

Klik hier om te ontdekken welke zes stappen je moet zetten om een sterk communicatieplan op te stellen.

Samen je marketingplan uitwerken? Heel graag!