Een succesvolle marketingstrategie
Met het uitschrijven van je marketingstrategie leg je een belangrijk fundament om al je acties en communicatie op te bouwen, je doelen realistisch in te schatten en je positionering binnen de markt te claimen.
De 5 belangrijkste onderdelen
Om een succesvolle strategie te kunnen uitschrijven heb je een heldere kijk nodig op deze 5 elementen:
- Merkidentiteit en marktpositionering
Je bepaalt wie je bent, waar je voor staat, wat je belangrijkste waarden zijn en welk imago je wil uitstralen. Je analyseert de markt en claimt je marktpositionering.
- Missie en visie
Je missie en visie geven een diepere kijk op je bedrijf. Dit verhoogt de verbondenheid en gun-factor bij zij die zich hierdoor aangesproken voelen.
- Troeven en USP's (unique selling propositions)
Beter een grote vis in een kleine vijver dan een kleine vis in een grote vijver. Kies de niche die bij je past en wees expert in wat je aanbiedt.
- Doelen op korte én (middel)lange termijn
Enkel met concrete, tastbare en meetbare doelen voor ogen, kan je resultaatgericht en efficiënt werken. Baseer je doelen voor het lopende jaar op deze voor binnen drie tot vijf jaar. Maak ze zowel kwantitatief als kwalitatief.
- Identificatiegroepen
We kiezen bewust voor deze term en niet de klassieke 'doelgroepen' omdat die vlag de lading niet meer dekt in onze snelle digitale leefomgeving.
Deze groepen zijn nl een dynamisch gegeven geworden die op verschillende tijdstippen vatbaar zijn voor je aanbod. De kunst is om op het juiste moment hun aandacht te trekken en hen ervan te overtuigen dat jouw aanbod 'het beste' is.
Maak tijd vrij om de marketingstrategie van je bedrijf grondig uit te werken! Met een stevig fundament heb je een stabiel huis dat tegen een stootje kan en zelfvertrouwen uitstraalt.
Zelf geen tijd of onvoldoende expertise in huis? Klik dan hier om samen jouw succesvolle marketingstrategie uit te werken.
Hoe gaan we tewerk?
We voorzien een strategische sessie om al de bovenstaande elementen in kaart te brengen. Wij doen ons huiswerk vooraf en jij ook. We denken met je mee en zoeken samen naar uitdagingen en opportuniteiten. Na deze sessie schrijven we je strategisch fundament uit, we bespreken dit samen en verfijnen.
De ervaring leert ons dat dit vaak leidt tot nieuwe inzichten in het eigen bedrijf en een bredere kijk op de zaak brengt. Daarnaast geeft het structuur, overzicht en duidelijkheid.
In een volgende fase stellen we je marketingplan op, zeer concreet en praktisch met duidelijke stappen die je meteen kan implementeren.
Kamp jij met één van deze uitdagingen?
- Wil je verder doorgroeien met je KMO maar weet je niet hoe dit aan te pakken?
- Heb je zelf geen tijd en/of onvoldoende marketing expertise in huis?
- Voel je nood aan een duidelijk kader en concrete acties?
-> Dan tekenen we graag samen jouw marketingstrategie uit!
Heb jij een optimaal team in huis om je plannen waar te maken?
Met een ijzersterke marketingstrategie en een concreet stappenplan ben je niets als je niet de juiste mensen hebt om alles uit te voeren.
Pas wanneer je strategie duidelijk is, weet je hoe je je teams moet samenstellen en welke profielen je nodig hebt.
Ontdek hier hoe we jouw optimaal team vormen.